Nieuwe muziek en Bladmuziek

Op deze pagina vindt u informatie over muziek die in opdracht van de NOVAM is uitgegeven. Tevens vindt u hier bladmuziek die ‘nog’ niet is uitgegeven of interessante arrangementen. Ook vindt u op deze pagina de ‘Spotlights’ die Ellen Zijm voor de Nieuwsbrief maakt.


De werkgroep Nieuwe Muziek heeft in 2018 een aantal componisten benaderd met de vraag een aantal kamermuziekstukken te schrijven voor accordeon en vrije bezetting. Daarnaast is gevraagd de muziek te schrijven voor jonge accordeonisten in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar.

Zes Nederlandse componisten hebben muziek geschreven voor dit bijzondere album:

Dolf de KinkelderTwee wel héél verschillende stukjes(4’30”)
Kate MooreThe Open Road(2’40”)
Jesse PassenierHete Kolen(2’15”)
Anke Brouwer‘t Hoogeland(4′)
Chiel MeijeringInflections(6’35”)
Willem BoogmanDuik langs het koraalrif(7′)

Het stuk van Willem Boogman is voor sextet, de andere stukken voor trio. De moeilijkheidsgraad muzikaal en technisch gezien is heel verschillend per stuk maar allen zijn vanuit hetzelfde principe geschreven: “ beweging en stilstand “.

Doordat is gekozen voor vrije bezetting zijn de stukken voor vele combinaties geschikt. De partijen zijn in elke sleutel en toonsoort opvraagbaar bij Donemus. Meer informatie en een preview kunt u vinden via https://webshop.donemus.com/

De bundel is tot stand gekomen met financiële ondersteuning vanuit het Prins Bernard Cultuurfonds.

De première heeft plaatsgevonden tijdens het nationaal concours voor Accordeon in Amstelveen op 18 maart 2018.

Tijdens deze première is een opname gemaakt.

Hier vindt u bladmuziek die ‘nog’ niet is uitgegeven en interessante arrangementen. Onderstaande lijst kunt u sorteren door op één van de kolomkoppen te klikken.

Klik op een link in de tabel om de bladmuziek te downloaden of voor meer informatie over het werk, de componist of arrangeur. Onder de lijst vindt u tevens extra informatie over de componist en/of arrangeur.

In de kolom “licentie” staat met symbolen aangegeven wat u als eindgebruiker met de gedownloade muziek mag doen. Dit is afhankelijk van de componist en/of arrangeur.

Onder de tabel vindt u een uitleg van de symboolcombinaties.

Aan deze lijst wordt momenteel nog gewerkt. Kijk binnenkort weer!

titelcomponistarrangeurbezettinglicentiedownloads
Bist du bei MirJ.S. Bach / G.H. Stölzel, BWV 508De Bra, Paulduo, kwintet
partijen, partituur, duo versie, duo versie in F, opname
Adagio uit Prelude, Adagio en Fugue voor orgelJ.S. Bach, BWV 564De Bra, Paulduo, kwintet
partijen, partituur, duo versie, duo versie dubbele nootwaarden
Wachet auf, ruft uns die StimmeJ.S. Bach / Philipp Nicolai, BWV 645De Bra, Paulkwartet
partijen, partituur, opname
Duo-Concerto in D mineur, deel 1J.S. Bach, BWV 1043De Bra, Paulkwintet, ensemble
partijen, partituur, opname
Duo-Concerto in D mineur, deel 2J.S. Bach, BWV 1043De Bra, Paulkwintet, ensemble
partijen, partituur, opname
Erbarme Dich, uit de Mattheus PassionJ.S. Bach, BWV 244De Bra, Paulseptet
partijen, partituur, opname
Concerto voor Oboe d'amore in A majeur, eerste deelJ.S. Bach, BWV 1055RDe Bra, Paulkwintet
partijen, partituur, opname
Orkestsuite nr. 2, Menuet en BadinerieJ.S. Bach, BWV 1067De Bra, Paulkwintet
partijen, partituur, opname
Orkestsuite nr. 3J.S. Bach, BWV 1068De Bra, Paulorkest
partijen, partituur, opname Air, opname Gavotte
Air uit Orkestsuite nr. 3, BWV 1068, voor duoJ.S. BachDe Bra, Paulduo
partijen/partituur
Concerto nr. 5 in F Mineur, Arioso (Largo), BWV 1056J.S. BachDe Bra, Paulkwintet
partijen, partituur, opname
Partita 2 (Sinfonia), BWV 826J.S. BachDe Bra, Paulkwintet
partijen, partituur, opname
Popup Sheep May Safely Graze, BWV 208J.S. BachDe Bra, Paulkwintet
partijen, partituur, opname
Viool-Concerto nr. 1, BWV 1041 en 1058, eerste deelJ.S. BachDe Bra, Paulkwintet, sextet
partijen kwintet, partituur kwintet, partijen sextet, partituur sextet, opname sextet
Viool-Concerto nr. 2, BWV 1042 en 1054, eerste deelJ.S. BachDe Bra, Paulkwintet
partijen in D, partituur in D, partijen in E, partituur in E
Viool-Concerto nr. 2, BWV 1042, derde deelJ.S. BachDe Bra, Paulkwintet, orkest
partijen, partituur, opname
Concerto voor Hobo en Viool, BWV 1060RJ.S. BachDe Bra, Paulkwintet, orkest
deel 1: partijen, partituur, opname
deel 2: partijen, partituur, opname
deel 3: partijen, partituur, opname
Jesus bleibet meine Freude, BWV 147J.S. BachDe Bra, Paulkwintet, orkest
partijen, partituur
Sei Lob und Preis mit Ehren, BWV 167J.S. BachDe Bra, Paulkwintet, orkest
partijen, partituur, opname
Wir Eilen mit schwachen, doch emsigen Schritten, BWV 78J.S. BachDe Bra, Paulsextet, orkest
partijen, partituur
Hirtengesang uit Symfonie nr. 6L.v. BeethovenDe Bra, Paulorkest, kwintet
partijen, partituur, opname
Menuet in G, WoO 10 nr. 2L.v. BeethovenDe Bra, Paulkwintet
partijen, partituur, opname
Thema met variaties over Bella Ciaotrad.Schroevers, Harrysolo
bladmuziek
A Cold EveningRuis, Roelofsolo
bladmuziek
One Among ManyRuis, Roelofsolo
bladmuziek
Sad SongRuis, Roelofsolo
bladmuziek
Waltz for LuciaRuis, Roelofsolo
bladmuziek

Aanvullende informatie

symboolbetekenis
Het is toegestaan om zonder expliciete toestemming van de auteur(s)
  • het werk te delen — te kopiëren, te verspreiden en door te geven via elk medium of bestandsformaat
  • het werk te bewerken — te remixen, te veranderen en afgeleide werken te maken voor alle doeleinden, inclusief commerciële doeleinden.
onder de volgende voorwaarden:
  • Naamsvermelding
    De gebruiker dient de maker van het werk te vermelden, een link naar de licentie te plaatsen en aan te geven of het werk veranderd is. U mag dat op redelijke wijze doen, maar niet zodanig dat de indruk gewekt wordt dat de licentiegever instemt met uw werk of uw gebruik van het werk.
  • GelijkDelen
    Als u het werk hebt geremixt, veranderd, of op het werk hebt voortgebouwd, dan moet u het veranderde materiaal verspreiden onder dezelfde licentie als het originele werk.
Geen aanvullende restricties
  • U mag geen juridische voorwaarden of technologische voorzieningen toepassen die anderen er juridisch in beperken om iets te doen wat de licentie toestaat.
Het is toegestaan om zonder expliciete toestemming van de auteur(s)
  • het werk te delen — te kopiëren, te verspreiden en door te geven via elk medium of bestandsformaat
onder de volgende voorwaarden:
  • Naamsvermelding
    De gebruiker dient de maker van het werk te vermelden, een link naar de licentie te plaatsen en aan te geven of het werk veranderd is. U mag dat op redelijke wijze doen, maar niet zodanig dat de indruk gewekt wordt dat de licentiegever instemt met uw werk of uw gebruik van het werk.
  • GeenAfgeleideWerken
    U mag het veranderde materiaal niet verspreiden als u werk hebt geremixt, veranderd, of op het werk hebt voortgebouwd.
Geen aanvullende restricties
  • U mag geen juridische voorwaarden of technologische voorzieningen toepassen die anderen er juridisch in beperken om iets te doen wat de licentie toestaat.
-geen-U mag het werk downloaden voor eigen gebruik

Paul De Bra (1959 – heden) is een van oorsprong Belgische wetenschapper en accordeonist. Op jonge leeftijd leerde hij eerst piano spelen aan de muziekacademie van Berchem bij Antwerpen, en wat later ook (piano-)accordeon bij de accordeonvereniging Avanti.

Na het middelbaar onderwijs ging hij de wetenschap in (als studie) en in de muziek rondde hij de muziekacademie af in de uitmuntende graad piano (met zilveren regeringsmedaille, te vergelijken met het afsluiten van een D+ examen met minstens een 9), volgde jarenlang lessen harmonieleer en werd hij dirigent van Avanti. Zo is ook zijn werk als arrangeur begonnen, want een accordeonorkest heeft natuurlijk een continue aanvoer van nieuwe muziek nodig en elk orkest heeft arrangementen nodig die aangepast zijn aan de samenstelling van het orkest en de technische en muzikale mogelijkheden van de muzikanten.

Paul was gedurende vele jaren actief in de Accordeon Federatie Provincie Antwerpen (AFPA), en dirigeerde vaak de jaarlijkse Play-In. Later deed hij dat ook voor Vlamo (de Vlaamse Amateur Muziek Organisatie). Hij tilde zijn ensemble Avanti naar steeds hoger niveau tot het in 2014 de “superieure categorie” bereikte.

Paul arrangeert helemaal voor zijn plezier, en doet alles gratis.

Voor de arrangementen betekent dit het volgende:

Werken waarvan de componist al minstens 70 jaar geleden overleden is zijn in Europa “rechtenvrij” en mogen publiek verspreid worden. (In andere landen kunnen andere voorwaarden gelden.) De arrangementen zijn voorzien van de Creative Commons Attribution licentie, wat betekent dat iedereen ze naar hartelust en volledig gratis mag gebruiken, kopiëren, uitvoeren en ook herbewerken, zolang de naam van de arrangeur vermeld wordt. (Voor meer details over deze voorwaarden van gratis verspreiding van het werk, zie creativecommons.nl.)

De eigen website van Paul bevat behalve klassieke en barokmuziek ook meer hedendaagse werken, die niet rechtenvrij zijn, maar die “oogluikend” door de rechthebbenden worden toegestaan of getolereerd. Het uitvoeren van die werken is uiteraard niet rechtenvrij en daarvoor moet (via Buma) betaald worden aan de rechthebbende. Gelukkig regelt Novam dit voor de accordeonisten en accordeon-ensembles collectief. Omdat ook die arrangementen de Creative Commons Attribution licentie gebruiken hoeft voor het arrangement niets te worden betaald. Alleen voor het gebruik van de compositie zijn auteursrechten verschuldigd. (Het zal duidelijk zijn dat deze niet-rechtenvrije arrangementen “getolereerd” worden omdat de rechthebbenden alleen maar geld kunnen verdienen als de arrangementen ook door accordeon-ensembles worden gespeeld.)

Klik hier om verder te lezen in het CV van Paul De Bra.

Roelof Ruis is een jonge Haarlemse musicus. Hij studeerde accordeon bij Evert van Amsterdam en ontwikkelde zich veelzijdig op zijn instrument. Hij heeft inmiddels diverse eigen composities op zijn naam staan, een aantal van zijn werken zijn nu ook hier te vinden.

Roelof speelt onder andere vette Balkanbeat met het Gadjo Orkestra. In de formatie Spoon lifts Moon leeft hij zich uit op accordeon en Elektronium en in diverse nummers neemt hij ook de zang voor zijn rekening.

Hij treedt ook regelmatig op met gitarist Maarten Eysker als Duo Eysker & Ruis. Deze twee gerenommeerde Haarlemse muzikanten hebben een repertoire opgebouwd van eigen composities en leggen momenteel de laatste hand aan hun tweede album. Hun stijl laat zich lastig omschrijven want er komt van alles voorbij. Zo luister je eerst naar folk en rock, maar dan hoor je klassieke- en Oost-Europese elementen. Ook jazz is nooit ver weg en regelmatig treden er humoristische trekjes op de voorgrond.

In Haarlem trad Roelof onder andere op bij poppodium Patronaat, Philharmonie, ruïne van Bredero, de Pletterij en diverse festivals.

De werkgroep Nieuwe Muziek brengt in elke nieuwsbrief een stuk voor accordeon, of soms een heel boek, onder de aandacht. De ene keer is het iets voor de beginnende speler, de andere keer voor de (ver)gevorderde, soms voor standaardbassen, soms voor melodiebassen en soms misschien wel voor kamermuziek. De ene keer zal het nieuwe muziek zijn, de andere keer niet zulke nieuwe muziek, maar waarvan het fijn is als het bestaan ervan nog eens even onder de aandacht wordt gebracht.


Spotlight juli 2021

Drei Dutzend Klavier Fantasien – Georg Philipp Telemann

Vandaag duiken we de oude muziek in. Bijna iedereen zal wel muziek van Bach kennen en veel accordeonisten spelen het ook wel. Een componist die iets later leefde, maar nog steeds in de Barok (de Late Barok om precies te zijn) is Scarlatti, wiens klaviersonates ook heel geschikt zijn voor accordeon en veel gespeeld worden! Een beetje minder bekend onder accordeonisten, maar niet minder leuk om te spelen, is Telemann. Telemann leefde rond dezelfde tijd als Scarlatti en schreef ook onder meer allerlei muziek voor klavecimbel. Waar de muziek van Bach de polyfonie (door elkaar bewegende stemmen) tot een hoogtepunt maakt, doen Scarlatti en Telemann dit een beetje minder, waardoor de muziek voor de luisteraar (en misschien ook wel voor de speler) iets toegankelijker is en vaak ook wat lichter van karakter.

Pictogram

Spotlights: Drei Dutzend Klavier Fantasien

1 bestand 1.010 KB

Wat ik erg leuk vind aan de fantasieën van Telemann, is dat ze qua niveau weliswaar wat lastiger zijn dan bijvoorbeeld het Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, waar onder meer zijn beroemde ‘Efteling-menuet’ in staat, maar nog ver weg staan van zijn 3- en 4-stemmige fuga’s, waardoor het als prima tussenstap gebruikt kan worden tussen ‘eenvoudig Barok’ en ‘de grote Barok-werken’. Door de grotere lengte van de stukken en verschillende tempi en karakters binnen één fantasie zijn ze ook heel geschikt voor mensen die al een behoorlijk niveau op standaardbassen hadden voordat ze melodiebassen zijn gaan spelen en daardoor qua muzikaliteit, lengte en concentratieboog al veel meer aan kunnen dan de miniatuurtjes waar je als beginnende melodiebas-speler vaak mee in aanraking komt.

Daarnaast vind ik het erg leuk dat Telemann, meer dan de meeste componisten uit zijn tijd, ritmische grapjes uithaalt in zijn muziek en je soms qua tellen op het verkeerde been weet te zetten. Telemann, best tellen man!

Oja, en Drei Dutzend Fantasien? Geen zorgen, het zijn er geen drieduizend, maar slechts drie dozijn: 36 dus 😉

Ellen Zijm

Spotlight april 2021

Little Kummitusjuhlat (Ghost Party) van Petri Makkonen

In deze spotlight een leuke 12-delige suite voor accordeon met melodiebas, waar op een wel hele leuke manier met dodecafonie wordt gewerkt. De gedachte achter dodecafonie is dat alle 12 tonen van een chromatische reeks precies even belangrijk zijn en er dus geen sprake meer is van een grondtoon en harmonische functies, zoals in bijna alle andere muziek. Het is een soort muzikale ideologie die hele interessante, maar ook vrij ondoorgrondelijke muziek oplevert. De muziek mag ook niet over iets buitenmuzikaals gaan.

Dat laatste is iets waar deze componist zich niet aan heeft gehouden en ook verder gaat hij heel losjes om met de dodecafonie, maar juist daarom zijn het misschien wel van die leuke, relatief toegankelijke en prima speelbare stukjes geworden, met allerlei grappen voor wie er plezier in heeft om daar naar te zoeken!

Zo wordt er wel gebruik gemaakt van een reeks, die meteen in het eerste deel ook al gespiegeld wordt (achteruit gespeeld), wordt ook het gebruik van de linkerhand en rechterhand in dat deel gespiegeld en is het hele deel als geheel ook nog eens één grote spiegel. De componist heeft het toegankelijk weten te houden, maar toch … alle 12 tonen komen precies even vaak voor! Een leuke puzzel, voor wie er plezier in heeft om ook in de andere delen naar dit soort verbanden te zoeken.

Maar zelfs voor de niet-puzzelaars onder ons: een suite waarvan de delen titels hebben als ‘The frozen chickens’ march’, ‘The hovering butler’s speach’, ‘The lonely cellar ghost’ en ‘The tango of the skeleton in love’ kun je toch maar moeilijk links laten liggen?

Pictogram

Spotlights: The Frozen Chickens' March - Petri Makkonen

1 bestand 485 KB

Technisch en muzikaal gebeurt er van alles in deze suite, van bijzonder maatsoorten en maatwisselingen tot bellowshakes, van tempowisselingen tot grote sprongen in toonhoogte. Een leuke uitdaging voor iedereen die niet bang is voor een bijzonder stuk muziek (en spoken).

Ellen Zijm

Spotlight februari 2021

Little Suite for Accordion – Dolf de Kinkelder

De spotlight van deze nieuwsbrief is er eentje waar ik mijzelf al maanden op verheug!

Ik mag namelijk een voorproefje geven van een serie korte stukjes voor accordeon met standaardbassen, dat binnenkort uitgegeven gaat worden bij Jetelina. Het heet ‘Little Suite for Accordion’ en is geschreven door Dolf de Kinkelder. Deze componist heeft onder andere veel muziek geschreven voor in het theater (waarvan heel wat voor kindervoorstellingen) en die invloed kun je in zijn muziek goed horen! Net als bij filmmuziek, word je meteen meegenomen in een bepaalde sfeer, dagen nodigen je uit om die sfeer ook zo goed en mooi mogelijk te vertolken en gaat dat soms bijna vanzelf. Elk deeltje van deze zesdelige suite heeft een heel eigen karakter en ze kunnen ook prima los van elkaar, of in een andere volgorde, worden gespeeld.

Pictogram

Spotlights: Little Suite for Accordion

1 bestand 760 KB

Positieve punten:

  • De standaardbassen worden op een wat ongebruikelijke manier ingezet, maar over het algemeen niet op een technisch ingewikkelde manier. Hierdoor krijg je leuke effecten die veel standaardbasmuziek niet heeft, terwijl het toch voor mensen met een heel gemiddeld niveau (bijvoorbeeld 3 e divisie bij het solistenconcours) prima uit te voeren is.
  • Hoewel de muziek qua toonhoogtes en bassen alle kanten op gaat, is het al uit te voeren op een accordeon met 72 bassen! Je hebt dus geen enorm instrument nodig. Wél heb je in één deeltje enorme handen nodig (op klavieraccordeon), maar gelukkig heeft de componist bij enkele maten een alternatief bedacht voor wie zulke handen niet bezit.
  • Er staat al heel veel aan articulatie, dynamiek, registers en tempo, maar toch is er nog een hoop ruimte voor eigen inbreng om er echt je eigen theatermuziekstukje van te maken!
  • En wat ik het leukste vind: zelf heb ik met veel plezier allerlei muziek van Dolf de Kinkelder gespeeld die hij voor professionals geschreven heeft, en wat ik zo goed vind aan dit stuk, is dat het alleen op het gebied van ‘technische moeilijkheidsgraad’ een stuk gemakkelijker is, maar hij op muzikaal gebied nergens concessies heeft gedaan. Ik heb het geluk gehad dat ik de suite al een keertje helemaal heb mogen doorspelen en ben meteen dol geworden op deze vrolijke, melancholische, grappige en lieve korte stukjes! Het klinkt als de ECHTE Dolf de Kinkelder, en dat is het dus ook. 😊
  • De Little Suite for Accordion van Dolf de Kinkelder is niet alleen uitgegeven voor accordeon met standaardbassen solo, maar ook in een kamermuziekversie! Deze versie kan worden gespeeld door accordeon in combinatie met instrumenten in C, Bes en Es en ook lage instrumenten zoals cello en fagot! Kijk voor meer informatie op www.jetelina.de.

Punt van aandacht:

  • Kun je geen F-sleutel lezen en heb je geen les meer? Dan moet je hier even flink aan de bak, want de componist gaat er vanuit dat je de beide sleutels kunt lezen en heeft er dus geen bassen bijgeschreven. Wél heeft hij de akkoorden genoteerd als één toon + een aanduiding voor majeur, mineur etc, dus dat maakt het lezen een stukje makkelijker.
  • Om het voor veel systemen geschikt te maken, staat er geen vingerzetting bij de noten. Ik vind dit zelf een voordeel, maar niet iedereen zal het daar mee eens zijn.

Houd de website www.jetelina.de goed in de gaten, want zodra het boekje te koop is, zul je het daar als eerste tegenkomen.

Ellen Zijm

Lees hier meer Spotlights


Contactpersoon:


Werkgroep Nieuwe Muziek
De Werkgroep Nieuwe Muziek draagt bij aan het ontstaan van meer Nederlandse nieuwe werken voor accordeon, zowel voor amateurs als voor professionals. Deze werken kunnen voor accordeon solo zijn, of voor accordeon binnen een grotere bezetting aan instrumenten.
De Werkgroep Nieuwe Muziek bestaat uit: Leo van Lierop, Vincent van Amsterdam, Ellen Zijm, Marieke Kroes, Marieke Hopman en Marieke de Vries.

Bist du bei mir, J.S. Bach / G.H. Stölzel, BWV 508

Dit kerkelijk lied (ook bekend als "Komm süsser Tod") is bewerkt voor kwintet, maar ook geschikt voor grotere ensembles. Het lied is geschreven door Gottfried Heinrich Stölzel en georkestreerd door Bach. Er is ook een duo arrangement, in Es (de originele toonaard), en een duo in F (zodat de bas niet lager hoeft te gaan dan E). De kwintet versie is vrij gemakkelijk. De eerste partij van het duo ook (maar de tweede partij is wat lastiger, met melodiebassen).

Adagio uit Prelude, Adagio en Fugue voor orgel, J.S. Bach, BWV 564

Dit langzame stukje kwam voor in afleveringen van de Vlaamse TV serie "Professor T" (of ook gewoon "T"), vooral dan in de laatste aflevering van het tweede seizoen. Dit was ook de aanleiding voor de naamskeuze "Professor P" voor het virtuele ensemble dat van een aantal arrangementen uit de lijst een opname heeft gemaakt. Er is een arrangement voor kwintet en een voor duo (en ook een duo versie met dubbele nootwaarden, wat gemakkelijker te lezen is. De kwintet versie heeft ook een 4+bas partij, voor een kwartet zonder basaccordeon. Het kwintet arrangement is vrij gemakkelijk. De eerste partij van het duo ook (maar de tweede partij is wat lastiger, met melodiebassen).

Wachet auf, ruft uns die Stimme, J.S. Bach / Philipp Nicolai, BWV 645

Deze koraal, geschreven door Philipp Nicolai (in 1599) is door Bach bewerkt voor orgel tot BWV 645, en voor violen, zang en continuo als BWV 140. Het arrangement is voor kwartet (3 accordeons en basaccordeon). Dit arrangement is vrij gemakkelijk.

Duo-Concerto in D mineur, deel 1, J.S. Bach, BWV 1043

Het eerste deel van dit viool-duo concerto is vlot en moeilijk, ook voor de baspartij. Het kan gespeeld worden door een kwintet, maar door de solo en tutti delen is het beter geschikt voor een wat groter ensemble of orkest.

Duo-Concerto in D mineur, deel 2, J.S. Bach, BWV 1043

Het tweede deel van dit viool-duo concerto is niet moeilijk wanneer het wordt gespeeld met 7 spelers (derde en vierde partij gediviseerd), maar het kan ook gespeeld worden door een kwintet, mits de derde partij op knopaccordeon gespeeld wordt, in verband met grote afstanden in dubbelgrepen. Bij de partijen zit een uitgesplitste derde en vierde partij.

Erbarme Dich, uit de Mattheus Passion, J.S. Bach, BWV 244

Erbarme Dich is veruit het meest bekende lied uit de Mattheus Passion. Het arrangement bevat 7 partijen (2 solo partijen die viool en zang voorstellen, 4 "normale" partijen en een baspartij). Om de eerste solopartij in het aangegeven register 16-8 te spelen is een (knop)accordeon nodig met hoge E. (Maar het kan ook op klavier in 8-voet of 8-4 register.) Technisch is dit werk niet moeilijk (de solo's en vierde partij iets lastiger dan de andere partijen) maar het moet zeer muzikaal gespeeld worden.

Concerto voor Oboe d'amore in A majeur, J.S. Bach, BWV 1055R, eerste deel

Van dit concerto bestaan verschillende versies voor verschillende bezettingen. Het arrangement is voor kwintet maar kan ook met groter ensemble, wel met solo eerste partij. De "oboe d'amore" is een hobo die lager gaat dan een gewone hobo. Dit arrangement is niet gemakkelijk maar alleen de vierde partij is echt moeilijk.

Orkestsuite nr. 2, J.S. Bach, BWV 1067, Menuet en Badinerie

Menuet en Badinerie zijn de laatste twee delen van BWV 1067, en ook de meest bekende. Het arrangement is voor kwintet. De eerste partij is echt een solo partij. De solo klinkt mooi op accordina (een knop-blaasinstrument). Het Menuet is gemakkelijk, maar Badinerie is moeilijk.

Orkestsuite nr. 3, J.S. Bach, BWV 1068

Dit is de orkestsuite met het beroemde "Air". Het arrangement is voor accordeonorkest (met pauken). In een orkest is diviseren mogelijk (vooral in de vierde partij) maar de suite kan ook door kwintet worden gespeeld. De moeilijkheid verschilt nogal per deel. Het eerste deel is technisch lastig, en de Air is dan weer technisch niet moeilijk maar muzikaliteit is heel belangrijk.

Air uit Orkestsuite nr. 3, BWV 1068, voor duo - J.S. Bach

De Air uit BWV 1068 kan redelijk gespeeld worden op 2 accordeons, waarvan 1 de vioolsolo speelt en 1 al de rest (klavier + standaard-bas). De tweede accordeon partij is duidelijk moeilijker dan de eerste, en heeft ook grote afstanden, wat minder moeilijk is op knopaccordeon dan op pianoklavier.

Klavier-Concerto nr. 5 in F Mineur, Arioso (Largo), BWV 1056 - J.S. Bach

Het Arioso uit dit concerto is langzaam en technisch niet moeilijk, maar de combinatie van mooie solo-melodie met pizzicato begeleiding maakt het best lastig om mooi uit te voeren. Het arrangement is voor kwintet en is gebaseerd op de strijkers-adaptatie BWV 1056R.

Partita 2 (Sinfonia), BWV 826 - J.S. Bach

Origineel is dit een solowerk voor piano, maar dat is vooral in het snelle derde deel nog moeilijk voor te stellen. De inspiratie voor dit erg uitdagende (moeilijk) werk kwam van een opname door het accordeonorkest van Pawel Smirnov uit Sint Petersburg. Ten opzichte van het origineel zijn in dit arrangement alle notenwaarden verdubbeld om het beter leesbaar te maken.
Dit arrangement is heel moeilijk, ook voor de basaccordeon.

Sheep May Safely Graze, BWV 208 - J.S. Bach

Het arrangement van dit bekende religieuze lied van Bach is voor kwintet, en ook voor groter ensemble geschikt. Het is een gemakkelijk arrangement.

Viool-Concerto nr. 1, BWV 1041 en 1058, eerste deel - J.S. Bach

BWV 1041 is het eerste vioolconcerto van Bach (in A mineur). BWV 1058 is het zevende klavierconcerto (in G mineur). Beide zijn eigenlijk hetzelfde werk, maar voor verschillend ensemble. Er is een arrangement in 6 partijen, voor orkest: solo partij, en 4 "gewone" partijen plus bas. Het is ook geschikt voor sextet. Daarnaast is er een arrangement voor kwintet. Het arrangement is gebaseerd op BWV 1041 maar gebruikt elementen van BWV 1058 in de continuo partij (de vierde partij).
Dit arrangement is vanwege loopjes en versieringen redelijk moeilijk.

Viool-Concerto nr. 2, BWV 1042 en 1054, eerste deel - J.S. Bach

BWV 1042 is een viool-concerto in E en BWV 1054 is a klavier-concerto in D. Het arrangement voor kwintet of orkest is gebaseerd op BWV 1042, met elementen van BWV 1054, vooral voor de continuo partij en bas. Er is een versie in D en een versie in E. Om dit werk met een viool als solo uit te voeren is de versie in E minder moeilijk. De versie in D moet in de bas een lage B oktaveren, en de versie in E gebruikt een hoge B in de solo.
Het arrangement is in beide versies redelijk moeilijk.

Viool-Concerto nr. 2, BWV 1042, derde deel - J.S. Bach

Dit arrangement voor kwintet (or orkest met solo) is jaren later gemaakt dan het arrangement van het eerste deel. Ook dit deel is best moeilijk, behalve voor de derde partij en bas.

Concerto voor Hobo en Viool, BWV 1060R - J.S. Bach

BWV 1060 is aeen concerto voor twee klavecimbels en strijkers en is herwerkt tot een concerto voor hobo en viool BWV 1060R, wat vaker wordt uitgevoerd. Het arrangement is geschikt voor kwintet of orkest. Elk van de drie delen kan apart worden uitgevoerd, maar samen vormen ze een bijzonder mooi geheel.
Deel 2 is niet heel moeilijk, deel 1 is wat lastiger, en deel 3 is behoorlijk pittig, met lastige sextolen in de tweede partij, vooral op pianoklavier.

Jesus bleibet meine Freude, BWV 147 - J.S. Bach

Dit koraal is onderdeel van de cantate BWV 147. Het arrangement is uitgeschreven voor kwintet, maar met een orkest wordt het gemakkelijker omdat diviseren dan mogelijk wordt, wat vooral voor de vierde partij nuttig is.

<4>Sei Lob und Preis mit Ehren, BWV 167 - J.S. Bach

Deze koraal uit BWV 167, is bekend geworden door de uitvoering door Yo-Yo Ma (op cello). Het arrangement voor kwintet (of orkest) heeft een wat lastige eerste, vierde en baspartij, maar de tweede en derde partijen zijn vrij gemakkelijk.

Wir Eilen mit schwachen, doch emsigen Schritten, BWV 78 - J.S. Bach

Dit is het tweede deel uit "Jesu, der du meine Seele". Het arrangement is voor sextet (of orkest). Voor een kerkelijk werk is dit een bijzonder vrolijk klinkend lied.
Het arrangement is vrij gemakkelijk.

Hirtengesang uit Symfonie nr. 6 - L.v. Beethoven

Hirtengesang ("Frohe und dankbare Gefühle nach dem Sturm") is het laatste deel van Beethoven's zesde symfonie. Het arrangement heeft 5 partijen maar is met behulp van diviseren wel beter geschikt voor orkest dan voor kwintet. Het is een ingekorte versie (net iets meer dan 4 minuten in plaats van 9 minuten). Er is een groot contrast tussen de erg moeilijke eerste partij (met langdurige ricochet die moeilijk vol te houden is, en met grote akkoorden) en de andere partijen, vooral als daarin ook nog wordt gediviseerd.

Menuet in G, WoO 10 nr. 2 - L.v. Beethoven

Dit is het meest bekende menuet uit een reeks van 6, origineel voor piano. Er is een arrangement voor klein orkest, gemaakt door Leo Artok (Duitse arrangeur die leefde van 1885 tot 1935) waarvan delen zijn gebruikt in dit arrangement voor kwintet. Dit menuet is vrij gemakkelijk.

Na zijn verhuizing naar Nederland (Eindhoven) vanwege zijn werk als professor aan de TU/e maakte Paul ook kennis met de Nederlandse accordeonwereld. Samen met zijn vrouw Rina kwam hij via l’Accord Volé van Riet Smulders terecht bij de accordeonvereniging Accordeana in Helmond, onder leiding van Ronald van Overbruggen en later ook bij het Nederlands Symfonisch Accordeonorkest NSAO (voorheen Accordeonorkest REL), onder leiding van Tim Fletcher. In 2012 ontstond uit Accordeana het kwintet ARTE, en in 2016 uit NSAO het kwintet Kwintissimo. In 2018 gingen Paul en Rina ook nog spelen bij Air d’Accordeon in Weert, onder leiding van Trix Reintjens. Voor elk van die orkesten, ensembles en kwintetten schreef Paul wel één of meer arrangementen. In al deze ensembles speelt hij het liefste op de basaccordeon. Rina speelt altijd vierde partij. En dat is aan de arrangementen te merken. (De vierde en bas zijn meestal wat uitdagender dan in arrangementen van anderen.)

Eind 2017 ging Paul met levensloop-verlof (een soort pre-pensioen) en sindsdien wijdt hij zijn leven helemaal aan de accordeon: muziek spelen, arrangementen maken, en instrumenten herstellen en stemmen. Als groot liefhebber van klassieke en barokmuziek schreef en schrijft hij vooral van die muziekstijlen arrangementen, voor accordeonorkest, voor kleinere ensembles (3, 4, 5, 6, 7 spelers…) en een enkele keer ook wel voor solo of duo. Ook nieuwer werk van componisten als Galliano, Morricone, Piazzolla, Shostakovich, etc. komen in zijn repertoire voor.
Van heel wat werken maakt Paul ook een opname, bedoeld om te illustreren hoe een werk met accordeon-ensemble kan klinken. Die opnames zijn te vinden op het YouTube kanaal www.youtube.com/user/pdebra/videos. De meeste recente opnames op dit kanaal zijn door Paul zelf gespeeld, als virtueel accordeonensemble “Professor P”, maar er staan ook heel wat opnames op van Avanti en een paar van ARTE.